

Materyalimdeki 6 öyküde
(1-Günaydın diyorum, 2-İzin istiyorum, 3-Ellerimi
yıkıyorum, 4-Mevsimlere göre giyiniyorum, 5-Kapı çaldığında haber veriyorum, 6-Oyuncaklarımı paylaşıyorum) genel olarak
OSB (hafif,orta düzey), zihinsel yetersizlik ve normal gelişim gösteren çocukların sosyal hayatta yaşayabileceği karmaşık ve zor gelen durumlara değindim. Aynı
zamanda tehlikeli durumlardan korunmayı ve bu durumlarda güvenli
tepkide bulunması adına öyküyü kısa cümlelerle oluşturdum. Bu durumlara ilişkin doğru davranışın ne olması gerektiğini sosyal öykü yazım kurallarına göre
betimleyici cümle (hedef durumu ya da olayları betimleyen cümle), yönlendirici
cümle (bireyden beklenilen uygun tepkiyi tanımlayan cümle), yansıtıcı cümle
(uygun tepkiye karşılık olarak yansıtılan duyguyu belirten
cümle), doğrulayıcı cümle (bireyden beklenilen
davranışın doğru olduğunu onaylayan cümle) örneklerini olumlu ifadeler kullanarak (olumsuz
ifadelerden kaçınarak) oluşturdum.
OSB olan bireylerin kendisi dışındaki kişilerin duygularını anlamada
sınırlılıklar yaşadıkları bilinir; sosyal öykü tekniğinde kullanılan yansıtıcı cümle türleri gibi özel cümleler bu
sınırlılıkları en aza indirmeye yöneliktir. Daha sonra anlatımın etkililiğini arttırmak adına davranışın sergilenmesini destekleyen işbirlikçi cümlelere ve sosyal durumla karşılaşıldığında davranışı gerçekleştirmeye yönelik kontrol edici cümle
türlerine yer verdim.
*Sosyal öykü kurallarına göre 5-10 cümle
arasında yazılır ve geniş zaman ifadeleri kullanılır. Bu bağlamda sosyal öykü materyalim farklı sosyal olaylar ile ilgili doğru davranışın ne olması gerektiğine ilişkin bilgiler vererek çocuğun olayları daha doğru anlamasına ve doğru tepkide bulunmasına böylece toplumsal uyumunu sağlamasına yardımcı olur.
- Öyküdeki sosyal olaylarla ilgili durumun
nerede, ne zaman ve kimler ile ortaya çıktığı durumda tam olarak ne olduğu ve niçin olduğu hakkında olumlu ifadeler ile
ayrıntılı ve basit bilgiler vererek o davranışın çocuğun hayatındaki önemini
kavraması için yardımcı olur.
- Materyalin amacını belirledikten sonra yani hafif
ve orta düzeyde OSB olan, zihinsel yetersizlikten etkilenmiş ve normal gelişim gösteren bireylerin problem
yaşadıkları durumları genel anlamda belirleyerek çocuk kendi anlatıyormuş gibi (ben dili ile) oluşturdum.
- Sosyal öykü kitabım; öykülerin her biri tek
bir davranışı kazandırmaya yönelik olarak sosyal bilgiyi
anlamlı bir yolla ileterek, soyut kavramları somut anlatım ve sembollerle
destekleyerek çocuğun olaylarda doğru davranışı sergilemesini desteklemesi
adına önemlidir.
- Tüm bunlar dikkate alındığında öncelikler kitabın içeriğini oluşturan sosyal öyküler için hedef
davranışları belirledim, materyalin hedef kitlesindeki çocukların genel olarak
hangi davranışlarda sınırlılıkları olduğu belirledikten sonra davranışların doğru uygulanışı hakkında bilgi topladım, daha
sonra öyküyü görsellerle destekleyerek çocuğun yaşına ilgisine uygun olarak
yazdım ve öykünün içeriğini yansıtan uygun başlık belirledim. Başlığın öğretilmek istenen davranışla doğrudan ilişkili olmasına dikkat ettim.
Materyal uygulaması aşamasında öyküyü okurken;
- Çocuğun kendini hazır hissettiği bir zamanda,
- Çocuğun kendisini rahat hissettiği bir ortamda,
- Uygun ses tonu ile
okumalıyız.
- Öyküyü okurken öncelikle başlığa dikkat çekerek okumaya başlarız (öykümüzün adı
‘Oyuncaklarımı Paylaşıyorum’),
- Öyküye dikkat çekerek başlarız (senin için güzel bir
öykü hazırladım birlikte okuyalım mı? şeklinde),
- Öykü için hazır olduğunda pekiştiririz (‘aferin sana ne kadar
güzel oturdun hadi şimdi okuyalım’ gibi), öyküyü okuma,
- Öyküyü dinleme davranışını pekiştirme, sorulara dikkat çekme
(öyküleri okurken ‘oyuncaklarımı arkadaşlarımla paylaşıyorum’ dedikten sonra ‘Arkadaşların oyuncaklarını istediğinde ne yapmalısın?’
diyebiliriz.),
- Sorular için hazır olmayı pekiştirme (‘harikasın soruları çok
güzel dinliyorsun’ gibi),
- Soruları sorma ve çocuğun sorulara ilişkin tepkilerine uygun tepkide
bulunma,
- Etkinliğe katılım davranışını pekiştirme ile sonlandırılır.
- Ayrıca çocuğun öyküyü ve görselleri takip
etmesi sağlanmalıdır.
Öykü okunduktan sonra etkili bir okuma
olup olmadığını anlamak için;
- Öyküyle ilgili birkaç soru sorulabilir. (Arkadaşların oyuncaklarınla oynamak
istediğinde ne yapmalısın?, Arkadaşlarınla oyuncaklarını paylaşman nasıl bir davranıştır?, Arkadaşlarınla oyuncaklarını paylaştığında arkadaşların ne hisseder? gibi. )
- Davranışın sergilenmesi için uygun
fırsatlar çocuk için oluşturulmalıdır. Sorulara doğru yanıt vermeyi sağlamak için öykü tekrar
okunabilir veya yanlış cevap verilen öyküdeki ilgili bölüm okunabilir.
Bilimsel araştırmalar davranış kazandırmada sosyal öykülerin etkililiğini önemli ölçüde ortaya koymuştur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder